Praktik

Praktik

Denne side er stadig under udarbejdelse...





Her er vores undervisningsforløb fra praktikken:

Undervisningsforløb til praktikken

Til den konkrete opdeling af forløbets faser har vi valgt at tage udgangspunkt iKIE-modellen, et didaktisk redskab, som guider en fra ide til færdigt produkt. De tre rum i KIE- modellen er det Kreative Rum, som opfordrer eleverne til nytænkning og udvikling af ideer, det Innovative Rum, der organiserer idemængden og sikrer realistiske løsninger, og det Entreprenante Rum, hvor idéer munder ud i et reelt produkt. Vi finder at denne model giver en god struktur til forløbet, og hjælper eleverne til at overskue deres designproces.

Vi vil holde et oplæg om hvilken designmetode, som vi ønsker at de skal benytte. Brainstorm à grupper à ”prototype” i pap/papir
Vi ville starte med at gå i dialog med eleverne om hvilken designproces vi ønsker at de skal bruge, og hvad de skal designe. Til dette forløb vælger vi at eleverne først skal brainstorme for sig selv, derefter skal gå sammen i grupper af 4, som vi har valgt ud for de enkelte elevers kompetencer, og diskutere deres ideer. I samråd med os skal eleverne udvælge en af deres ideer, som opfylder rammerne for opgaven. Derefter skal eleverne udarbejde skitser, med mål, til hvordan deres færdige produkt skal se ud.
Fremstilling:
Nu går eleverne sammen i de samme grupper som før og går i gang med fremstillingen af produktet. Hver elev arbejder med sit eget projekt, og udveksler erfaringer og tager ved lære af hinanden. Eventuelle problematikker skal de først forsøge at løse i gruppen inden vi vil træde til med hjælp.
Vi har sammenfattet trinmål for både sløjt og håndarbejde i vores mål for lampeforløbet. I denne liste har vi fokuseret på de trinmål, som vi ønsker, hovedsageligt, at inddrage i undervisningen.
Fag: Sløjd & Håndarbejde
Niveaubeskrivelse: Efter 4. /5. /6. /7. klassetrin - Trinmål
CKF: Håndværksmæssige arbejdsområder
Formgive og fremstille produkter, fortrinsvis i træ og metal
Formgive og fremstille tekstile produkter
Udnytte kendskab til andre relevante materialers anvendelsesmuligheder
Beherske et bredt udvalg af håndværksmæssige teknikker
Vælge hensigtsmæssige materialer, teknikker, værktøjer og maskiner
Arbejde med komposition og farvelære
Kende og efterleve sikkerheds – og sundheds-krav i undervisningen

CKF: Det samfundsmæssige og kulturelle indhold
Give eksempler på naturgivne og kulturelle forhold, der har indflydelse på menneskets formgivning, fremstilling og anvendelse af håndværksmæssige produkter og udtryk
Vælge materialer ud fra overvejelser om ressourceudnyttelse og bæredygtighed
Præsentere og formidle egne produkter i samspil med det omgivende samfund

CKF: Design og produkt
Forstå kreative designprocesser, hvori der indgår inspiration og ideer, planlægning, udførelse og evaluering
Udtrykke sig gennem skabende håndværksmæssigt arbejde
Fremstille produkter med udgangspunkt i egne ideer
Formgive med personligt præg
Bruge omverdenen som inspirationskilde
Eksperimentere med materialer, teknikker, farver, form og funktion
Forholde sig til det færdige produkt ud fra en æstetisk, funktionel og kommunikativ synsvinkel
Kompetencemål for praktikken – 3.årgang:

Lærerens opgave og ansvar:
Vi vil deltage i samarbejde med kollegaer og evt. også inddrage ressourcepersoner, der er knyttet til skolen, hvis behovet opstår. Vi vil tage udgangspunkt i de nuværende læreres viden om de enkelte elever.
Elevforudsætninger:
Hvis der er elever med særlige behov, vil vi anvende forskellige handlemuligheder. Vi vil fokusere på at inkludere alle elever, så også elever med faglige eller sociale vanskeligheder blive en del af fællesskabet i klassen.
Ledelse og udvikling af klassens sociale liv og læringsmiljø:
Det er vigtigt for vores undervisning at klassemiljøet er behageligt og venligt. Vi vil være med til at skabe en god tone i klasse med gensidig respekt for alle impliceret. Vi vil bidrage til arbejdet med støtte og prøve at udvikle klassens sociale liv og læringsmiljø, herunder konfliktløsning.
Planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning:
Dette indfrier vi i forløbet med at producere en lampe.
Evaluering af elevernes læring:
Vi kan konstatere om eleven har forstået forløbet og se om det færdige produkt lever op til vores forventninger.
Samarbejde med elever, forældre, kollegaer og andre ressourcepersoner:
Vi vil deltage i forældresamarbejde, lave skriftlig information til forældrene og deltage i kollegasamarbejde.
Beskrivelse, analyse og vurdering:
Vi vil anvende forskellige metoder til observation, analyse og vurdering af praksis. Vi følger 4.klassens undervisningsforløb, ser udstilling med dem, samt observere Sørens valgfagshold hver mandag og er støttelærere i disse timer.


Her er en revideret plan for vores undervisningsforløb:

Vi har lavet det samme forløb med alle tre 5. klasserne, hvor de har fået styr på designet, ideerne og tankerne til deres lamper.

I de 2 første lektioner

 Intro til forløbet
 Nedskriv ideer og tanker
 Tegne og viderudvikle skitser
 Udforme lampens front med "mønster" i faktiske mål

Lektion 3-4
 Gøre skitsen fra lektion 1-2 færdig
 Tegne alle 6 sider i faktiske mål på papir
 Udklip hver side og samle designet (se vedhæftet billeder)
 Papirlamperne er "udstillet" i vinduet

Lektion 5-10
  Produktion og fremstilling af lamperne

Lektion 11-12
 Disse lektioner er afsat til evt. færdiggørelse af lamperne hvis nogle elever har brug for dette.















Her er agenda, samt notater fra lærermøde den 8.december 2011. 


Vi sendte et forældrebrev afsted med informationer om os selv, praktikperioden og undervisningsforløbet.


Her er brevet:




Kære forældre


Vi er 2 unge og glade mennesker fra Blaagaard/KDAS lærerseminariums aftenafdeling, som skal i praktik i jeres børns klasse i ugerne 47-49. Vi har begge Materiel Design som vores linjefag og det er derfor Håndværk og Design vi skal undervise i. Derfor sender vi jer dette brev, hvori vi vil fortælle lidt om os selv, samt vores mål for vores praktik i 5. klasserne Først lidt om os selv:


Martin Bayne: Jeg er 25 år og bor på Vesterbro sammen med min kæreste. Jeg har ligesom Jesper Materiel Design som linjefag og har de sidste 2 år haft Dansk. Udover at gå på lærerseminariet arbejder jeg som vikar på en skole i Vanløse, hvor jeg har været i cirka et år nu. Jeg synes at det er en fornøjelse at arbejde med børn og unge, og ser frem til at undervise jeres børn i de 3 uger hvor vi er i praktik.


Jesper Mortensen: Jeg er 29 år og bor til dagligt med min hustru og min 3-årige søn i Ballerup. Jeg læser til lærer på 3.år, sammen med Martin. I det nuværende skoleår har jeg Materiel Design som linjefag, derudover har jeg afsluttet Dansk. Jeg har valgt aftenseminaret, da jeg udover min læreruddannelse, arbejder fuldtid hos et mediebureau, hvor jeg har været i otte år. Derudover bruger jeg min fritid på fodbold. 


Vi vil i vores tid i 5. klasserne, vil vi lave et forløb med eleverne hvor de skal designe og producere en lampe. Vi skal have eleverne i 10-12 timer fordelt over de næste 3 uger. Eleverne skal igennem et forløb hvor de bevæger igennem processen fra ide & design til udarbejdelsen af et færdigt produkt. Vores ide for lamperne er ikke at det skal blive en traditionel stuelampe, men er tænkt som en lampe som skal bruges til pynt.


Vi glæder os rigtig meget til at arbejde med jeres børn og få lov til at være en del af deres hverdag selvom det kun er for en kort periode. 


Med Venlig Hilsen




Jesper og Martin